Oprogramowanie Użytkowe POMOST jest systemem informatycznym dedykowanym dla Jednostek Organizacyjnych Pomocy Społecznej, wspomagającym działalność Systemu Pomocy Społecznej w realizacji ustawowych zadań. System gromadzi i przetwarza informacje o działaniach podejmowanych na wszystkich poziomach organizacyjnych SPS w celu właściwego planowania i realizacji polityki społecznej państwa.
 
Gminna Statystyczna Aplikacja Centralna (gSAC)  << powrót

Przetestowany został, z bardzo dobrym wynikiem, przesył sprawozdań resortowych i Zbiorów Centralnych w wersji XML (elektronicznej) przy wykorzystaniu bezpłatnej dla gmin i powiatów Gminnej Statystycznej Aplikacji Centralnej  (gSAC), finansowanej ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Stwierdzona została ogromna przydatność aplikacji gSAC, służącej do weryfikacji poprawności sprawozdań i zbiorów centralnych wygenerowanych w systemach gminnych i powiatowych oraz ich wysłania do województw lub bezpośredniego wczytania do bazy centralnej. Z uwagi na przeznaczenie aplikacji do kontroli i transmisji danych, Ministerstwo zaleca wykorzystywanie aplikacji gSAC we wszystkich jednostkach, realizujących obowiązek.
W chwili obecnej (5 luty 2007 r.) 148 jednostek województwa małopolskiego zarejestrowało użytkowników w Statystycznej Aplikacji Centralnej, nieco mniej korzysta z możliwości bezpośredniej transmisji danych do bazy centralnej. Wynika z tego, że coraz bardziej nieliczna grupa jednostek w województwie małopolskim nie korzysta z aplikacji finansowanej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Szczegóły przesyłu za III kwartał 2006 r. znajdują się na stronie http://www.malopolska.uw.gov.pl/pomost/271006.htm
 oraz http://www.malopolska.uw.gov.pl/pomost/281006.htm

Na podstawie ostatniego raportu z przesyłu danych za trzeci kwartał 2006 r. można stwierdzić, że problemy z prawidłowością przygotowywanych danych i ich przesyłem do Ministerstwa miały wyłącznie te jednostki, które nie korzystają z aplikacji gSAC, nie zastosowały tej aplikacji do weryfikacji wygenerowanych plików sprawozdań i zbiorów lub nie korzystają z możliwości wczytania danych do SAC z aplikacji gSAC, wykorzystując w dalszym ciągu nie zalecany przesył pocztą elektroniczną. Nie bez znaczenia są przypadki zniekształcania treści przesyłanych pocztą elektroniczną plików XML, przez oprogramowanie antywirusowe lub inne czynniki, powodujące niepotrzebne zamieszanie. Z doświadczeń zeszłego roku wynika, że najszybszą i najbezpieczniejszą, wymagającą najmniejszego nakładu pracy i środków jest metoda przekazu poprzez wczytanie danych z aplikacji gSAC do Bazy Centralnej (polecenie Wczytaj SAC).

W związku z powyższym zwracam się z prośbą do wszystkich Administratorów SI POMOST, który nie wykorzystali otrzymanych numerów dostępowych do utworzenia nowych użytkowników SAC lub nie korzystali do tej pory z numerów dostępowych o założenie kont nowych użytkowników lub zwrócenie się pocztą elektroniczną (też telefonicznie!) o przekazanie numeru dostępowego.

Wszystkie jednostki które wczytały dane bezpośrednio do bazy centralnej, wykonały to obowiązkowe zadanie bezbłędnie i bez niepotrzebnej, wielokrotnej korespondencji pocztą elektroniczną, bez potrzeby dowiadywania się telefonicznie czy wiadomość została dostarczona czy też nie!

W celu umożliwienia wczytania sprawozdań i zbiorów centralnych z poziomu gminy lub powiatu bezpośrednio do bazy centralnej przygotowane są kody dostępu (po jednym kodzie dla każdej gminy). Kody te przekazane mogą być do użytkowników końcowych, podstawą jest zwrócenie się z wnioskiem o przekazanie kodu dostępu (jednozdaniowy zapisem pocztą elektroniczną na adres jstan@malopolska.uw.gov.pl

Skrócona instrukcja użytkowania aplikacji gSAC:

Aby wczytać plik bezpośrednio do bazy należy wcześniej zdefiniować użytkownika czyli wybrać funkcję: <Rejestracja użytkownika SAC> z menu <Operacje> a następnie w oknie „Rejestracja użytkownika SAC” wpisać kod dostępu (tzw. Numer rejestracji) otrzymany od administratora wojewódzkiego oraz wymyślony przez siebie: LOGIN i HASŁO (hasło musi mieć 8 znaków, w tym jedna cyfra). Po uzupełnieniu reszty danych: imię, nazwisko, e-mail, telefon, adres wybieramy przycisk <Akceptuj>. Jeżeli dane są poprawne (może się zdarzyć że wybrany przez użytkownika LOGIN jest już w bazie i należy wybrać sobie inny) pojawi się komunikat: „Utworzono użytkownika aplikacji centralnej”.

Jeżeli w ośrodku będzie wczytywało sprawozdania i zbiory centralne więcej osób należy dla każdej osoby zarejestrować użytkownika. W tym celu wysyłamy za pośrednictwem gSAC do województwa wniosek o nowego użytkownika SAC poprzez wybranie funkcji: <Wniosek o użytkownika SAC> z menu: <Operacje>. Po wypełnieniu wymaganych danych nowego użytkownika: imię, nazwisko, e-mail, telefon, adres wybieramy przycisk <Akceptuj>. Tak wypełniony wniosek odbiera administrator wojewódzki poprzez aplikację SAC i przydziela danej osobie Numer rejestracyjny.

Użytkownik po otrzymaniu numeru dokonuje w gSAC rejestracji siebie jako nowego użytkownika poprzez wybranie funkcji: <Rejestracja użytkownika SAC>.

Informuję, że zgodnie z wytycznymi Departamentu Informatyki Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej od IV kwartału 2006 r. wszystkie przesyły z gmin i powiatów mają być weryfikowane w gSAC i wysyłane z zastosowaniem przesyłu bezpośredniego z gmin i powiatów do Statystycznej Aplikacji Centralnej.


 (NSQ)
ostatnia zmiana:
2010-02-05 r.

Strona główna