System Informatyczny
w Jednostkach Organizacyjnych Pomocy Społecznej
   
   
 
   
Analiza sprawozdań z obszaru Funduszy Alimentacyjnych   << powrót

Departament Świadczeń Rodzinnych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej informuje, że rozpoczął proces analizy sprawozdań z Funduszu Alimentacyjnego gromadzonych poprzez aplikację sFundusz w Rejestrze Centralnym. Z uwagi na wiele błędów, ostrzeżeń i informacji, o których była mowa we wcześniejszych wiadomościach i publikacjach na stronie internetowej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie,
link: - Włączenie reguł weryfikujących sprawozdania z aplikacji sFundusz
link: - Procedura postępowania z błędami w aplikacji sFundusz
zgodnie z dyspozycją Pana Krzysztofa Gawrysiuka, odpowiedzialnego w Departamencie Świadczeń Rodzinnych MPiPS w Warszawie za zatwierdzanie sprawozdań na poziomie Ministerstwa, uprzejmie proszę o przeanalizowanie następujących rzeczy w sprawozdaniach z Funduszu Alimentacyjnego:

1. Wiersz D.8. Zauważono dziwną nieprawidłowość, często dosyć występującą, gdy gminy wykazują wartość w wierszu D.8. - liczba osób realizujących ustawę, a nie wykazują już jakiejkolwiek wartości w wierszu D.8.1., D.8.2. czy D.8.3 co jest oczywistym błędem. Brak sumy zupełnej w tym wierszu wynika jedynie z wartości wykazywanych w wierszu D.8.1. - gdzie liczbę osób wykazuje się w przeliczeniu na pełne etaty.

2. Dziwne wartości wiersza D.8.1., np. 0,01etatu (dokładnie jedna setna etatu!!!!!) przy dobrych kilku albo kilkunastu tysiącach wypłat świadczeń z FA miesięcznie. Wydaje się, że ciężko jest zrealizować zadanie na mniej jak 0,1 etatu (ok. 16 godzin pracy na zadanie w miesiącu) - choć i 0,1 etatu to bardzo mało i mogłoby dotyczyć małej  liczby przypadków.

Druga rzecz z tym wierszem związana to liczba zatrudnionych do tego zadania osób (najczęściej wiersz D.8.1. - zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty, rzadziej ale też wiersza  D.8.2. -  zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej) - wartości w tych wierszach wykazywane w kontekście wykazanych wydatków na wynagrodzenia (suma D.4.1. i D.5.1.). Trzeba do tego jakoś z rozsądkiem podejść. Ciężko sobie wyobrazić np. sytuację gdy osoba zatrudniona jest na 1 pełny etat (to wynika  z wiersza D.8.1.) a wynagrodzenie takiej osoby wynosi jak wynika ze sprawozdania wynosi 500 zł (!!!!!!). Biorąc pod uwagę, że minimalne wynagrodzenie wynosi 1126 zł, to ktoś, kto tak płaci albo wykazuje tak w sprawozdaniu i taki dokument sporządza i podpisuje go, to  kręci na siebie bicz i sprawa nadaje się do sądu pracy.

Dziwny jest także przypadek, gdy jest wykazana zatrudniona osoba, a nie ma jakichkolwiek wydatków na wynagrodzenia. No i oczywiście ciężko sobie wyobrazić, aby wartości wykazywane w wierszach D.8. i następnych były zerowe (bo jak bez człowieka można realizować zadanie).

3. Wartości wiersza D.1. sprawozdania z FA muszą być zgodne z wartościami wiersza F.1 sprawozdania z SR w każdym miesiącu. Zaś wartości wiersza D.2. i D.3. sprawozdania z FA w ujęciu miesięcznym z wartościami wiersza F.2. i F.3. sprawozdania z SR w ujęciu miesięcznym w każdym miesiącu.  A tak nie zawsze jest w sprawozdaniach. W ujęciu narastającym takiej zgodności nie będzie, gdyż w sprawozdaniu z FA wartości w  wierszach D.2. i D.3. wykazujemy od IV kwartału.

4. Należy też spojrzeć na wartości wykazywane w wierszach C.3. – kwoty odzyskanych zaliczek nienależnie pobranych w powiązaniu z wierszem B.5. - stan należności z tytułu nienależnie pobranych zaliczek. Zauważono, że są wykazywane są wartości w C.3. i one wzrastają a w wierszu B.5. nie ma żadnych wartości. Nieprawidłowością jest te odzyskanie jakiejś kwoty, które nie powoduje spadku stanu należności o tę odzyskaną kwotę.

Poza tym w wierszu C.3. i C.3.a. wykazuje się tutaj tylko odzyskane zaliczki w IV kwartale, bo te odzyskane do końca września zostały wykazane w innym sprawozdaniu, tj. w sprawozdaniu z zaliczki alimentacyjnej za III kw.

5. Wiersz C.1.a. i C.2.a. - nie powinno być raczej w IV kwartale wartości wykazanych jako przekazane na dochody budżetu państwa (one raczej powiększały  kwotę przeznaczoną na  wydatki). Również raczej nie powinno być wykazanych wartości w wierszu  C.2. i C.2.a. w kontekście pkt. 11 objaśnień do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości (kwoty niepodjęte dotyczą bowiem tylko szczególnych i incydentalnych sytuacji).

Reasumując, jeśli stwierdzicie Państwo w swoich sprawozdaniach opisywane nieprawidłowości, konieczna będzie korekta sprawozdania. Można ją wykonywać bezpośrednio w aplikacji internetowej sFundusz poprzez [Funkcje dodatkowe] -> [Modyfikacja], z wykonaniem polecenia [Zapisz] na koniec.

Dostęp do aplikacji sFundusz - link: http://194.181.60.172/fundusz.jnlp

Osoby merytorycznie odpowiedzialne za sprawozdania na terenie województwa małopolskiego:
Alicja Szczepa tel. (12) 3921589
Katarzyna Serwinowska - tel. (12) 3921948


 
(NSQ)
ostatnia zmiana:
2016-12-29 r.

Strona główna